måndag 3 september 2012

Mäktiga vänner och skolans första dag

 Det är en ödla som springer runt hos mig, i morse hittade jag den bakom gardinen.
 Dagen började traditionsenligt med lite jobb på verkstaden. I dag var det att måla ramarna till latrinerna och Duncan hjälpte till...

 ...samt fick jag med några nyfikna grannbarn till att bistå oss med att måla.
 Eftersom det trots allt är en verkstad och säkerhetstänket i Afrika överlag inte är så högt föste jag iväg de rätt snabbt, men de var glada med att ha testat på att måla.
 I Loki gäller handtvätt.
 Som jag nämnt tidigare, har Birgitta hjälpt en grupp lokala turkanakvinnor att starta upp ett bageri. Idag fick bageriet besök av en hög kapten i Keyans armé och hans följe av livvakter. De visade sig vara väldigt trevliga och vi blev vänner med de. När vi är runt och visar de området vid bageriet ska jag låsa bilen för att skydda värdesakerna som finns i den, varpå en av soldaterna utbrister:

- It's OK. No criminals here.
- OK friend, svarar jag lite förvånat. Soldaten märker min förvåning och säger:
- Why do you want to lock, do you have many bad guys in Sweden?

 Av säkerhetsskäl ville inte kaptenen och soldaterna att bilder togs på de. Armén symboliserar respekt och status här i Kenya och att ta foton med några ivriga och glada västerlänningar hade rubbat på detta.

 Förskolan och klass 1-3 i grundskolan började idag skolan. Mycket glädje bland barnen.
 - Picture, pictures! skriker barnen ständigt.
 Därefter påbörjades en barissa, som är ett slags turkanamöte där tuffa frågor ska redas ut och det gäller att alla får komma till tals. Detta varade i flera timmar och min vän Ariman översatte från swahili och turkana till engelska så jag inte var helt borta i samtalen.

 Fjädern som turkanakvinnan bär symboliserar makt för turkanastammen.


 Mötet hade även inslag av amning, halvnakna barn och dans.

 Under mötet kom även byherrarna, några män med extra mycket pondus och makt i byn. De var fem till antalet och alla bar finare kläder och stav, jag associerade speciellt en av herrarna till en 1980-tals pimp från USA.
 Turkanakvinnorna med sina traditionella halsband och tatueringar.

 Då skolinvigningen hade lite byråkratiska problem, vilket innebar att det inte var säkert om barnen skulle kunna påbörja terminen, var stämningen stundtals emotionell.


 En av föräldrarna som fick säga sitt om skolan.

 Här är pimpen #1.

/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar