lördag 8 september 2012

Bygg, bygg och eletricitet

Jeepar är verkligen det mest lämpade fordonet att förflytta med sig här i Loki men då gäller det att de är servade så det blir besök på macken någon gång i månaden.

 Varje morgon traskar turkanakvinnorna ännu längre ut i bushen för att hugga ved och till sin hjälp har de var sin machete.
 Ejahya arbetar med att få stenarna pressade och kompakta. På läggningen ska vi senare forma en cementskiva som i sin tur blir golvet till en av skolbyggnaderna.
 Precision, precision. Tyvärr är inte byggarna här så vana vid det här.

 Trots att det är lördag fanns dessa två barnen vid skolan och tittade på när nästa skolbyggnad uppfördes. De godkände arbetet!
 När man jobbar flera timmar i 30+ gäller det att dricka mycket vatten annars kommer huvudvärken som på beställning.
 På eftermiddagen har turkanakvinnorna huggit klart dagens ranson av ved och beger sig hemåt.
 Vi fick upp de flesta pelarna idag och nästa steg blir att sätta cementskivorna mellan pelarna.

 Vi använder träplankor  för att stabilisera pelarna tills cementen har torkat. Därefter tas de bort.
 Vi är som sagt tio byggare men idag fick vi även besök och hjälp av Joice.


Monica, en riktigt trevlig tant som kokar te till oss varje dag.
Doseringen är ungefär: en tepåse och tio kilo socker. Riktigt poppis bland byggarna.
Jag har inte haft elektricitet på flera dagar nu. Idag fick jag reda på problemet.
Huvudkabeln som leder in ström till Lokichogio var lite böjd så då fick någon lokal herre snilleblixten att räta ut den genom att köra över den med en lastbil. Sagt som gjort och kabel gick sönder. Otippat. Det tragikomiska var att Loki för första gången fick installerat el i somras! Dessförinnan fanns ingen el i byn, liksom nu.

Hur jag skriver detta? Jag sitter hos KeA och Birgitta som har solpaneler och idag drog vi en kabel från deras hus till mitt (bilden ovan) så förhoppningsvis har även jag el inom några dagar.


Utsikt från taket på min lya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar