tisdag 9 oktober 2012

Sjukhuset och annat


I Loki har vi en klinik, typ vårdcentral, men den saknar läkare och har gjort det ett bra tag.
Lyckligtvis har svenska Läkarbanken nu beslutat att skicka ut svenska läkare i 6-veckorsperioder för att testa på och hjälpa många behövande på plats.
The "Consultation Room", här hänvisas patienterna till vid första kontakten.
Britsen, och här undersöks de.
Operationsrummet. Rummet används inte så mycket berättade sjuksköterskan. Tidigare var det mest ägnat åt manlig omskärelse.
En sympatisk sjuksköterska, som jag har glömt namnet på, visade mig runt.

Jag har som sagt gjort några ekonomiska analyser på restaurangen Ana Hotel och fick då tillfälle att umgås med de trevliga damerna som jobbade där. Eunice, till höger, är gravid i nionde månaden och gav mig den stora äran att döpa sitt barn till Pavel (om det är en kille).
Några gånger i veckan får de funktionshindrade mat från Ana Hotel.
Jag fick bevittna en vacker scen. Det är tre handikappade som ska få mat men bara två mattallrikar var redo, den tredje tallriken skulle serveras lite senare.
Ikimat, flickan i rullstol, tittade på sin blinde vän och räckte över sin tallrik till honom.
Mycket vackert och fin gest.
Sedan blev även den tredje tallriken serverad och alla var belåtna.
Skulle iväg och köra när jag får se att en massa barn som har hoppat in i bilen och säger:
- FAVEL, lift, lift! (barnen kan inte säga P)

Haha ryktet om att jag skjutsade barnen senast har spritt sig.
Julia Abeya, min turkafru. Min vän Canto, radioprataren, lär henne att läsa och skriva. Hon har nämligen vägrat gifta sig med någon man och har blivit lite utstött från sin familj.

Lunch för någon herre.


Allan, en polare med en stor nyfikenhet om omvärlden ställer alltid en massa frågor till mig. Så här löd samtalet senast:

-Pavel, how far is Sweden from Kenya. 30 min or 60 min?
Jag såg på honom frågande men förstod att han var allvarlig.
- Allan, Sweden is far, maybe 16-18 hours with airplane, svarade jag.
- Ah airplane. How do you get the food in the airplane? Do they have a kitchen in the airplane?
- They cook the food in the morning... började jag men Allan avbröt med ivrigt.
- If I want to order Githeri (lokal maträtt, bönor med majs)..
- No, Allan you can not order Githerii..
- But I want, insisterade han.
- Allan it is not a resturant..
- But, they have waitresses? How many? If we are 1000 passangers..
- Airplanes normally don't have 1000 passangers.. inflikade Maureen som satt med vid bordet.
- But if I want to release myself, where do I do it? There is a latrin inside?

.. och så fortsatte samtalet.


Rachel, chefen för restaurangen med ett mzungu barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar