lördag 13 oktober 2012

Affärer ur slummen


Jag har haft en dålig internetuppkoppling på senaste därav inaktiviteten på bloggen.
Det finns nämligen bara internet på två ställen i Lokichogio, på vårt compound (via satellitlina) och på en restaurang på andra sidan stan. Ibland fungerar det på ena ställen, ibland på andra och ibland på ingendera.

Julia, bilden ovan, alltid lika glad.


En riktigt livsnjutare.
 
 Den lokala frisörsalongen. 

 En Hardware shop i byn.

 En skönhetssalong i pittoreska Loki.
 Ruth, en lokal mama som alltid är dress-to-impress eller som det heter här "smart".
Lite sur på bilden, men gladare i verkligheten.
 Deejay Canto, en bra vän här nere. Väldig idérik kille som till vardags jobbar på radion.
Han är hälften massai och hälften kikuju.

- MZUNGOO FAVEL skriker barnen. Jag börjar bli kändis i byn.
Tidigare gled jag runt i en bil men på grund av lite olyckliga omständigheter är bilen ur funktion för tillfället. Jag klagar inte för det, nu får man både motion och nya vänner när man är påväg till bygget.
 Barnen från skolan hälsar alltid på en. De kommer fortfarande ihåg vårt lilla födelsedagsparty för de.
 WTF? Vad är detta för trevlig insekt?
 Hygienen i Loki är inte alltför hög, på bakgårdar och gränder ser man ofta mycket sopor och avföring. Och sen får vi inte glömma lukten.

Julia Abei, en trevlig vän, traditionell stamtös som är väldigt sugen på att lära sig nya saker, speciellt datorer. 
 Som jag har skrivit om tidigare är många av compounden övergivna och förfallna och man får ibland LOST-vibbar. Arkitektur från 70-80-talet med en överhängande mystisk känsla.
 Toilet. I toaletten fanns ett bildäck.
 Urinoarer.
 Lite BBQ?
Mo och Brittany.

 Jag, Canto, Mo och Brittany diskuterade förra helgen hur mycket prostitution det fanns i byn och bestämde oss för att åtgärda detta. Så vi gick ut till ett lokalt hak och bjöd några prostituerade på en läsk och frågade om deras livshistoria. De olika livsödena visade flera likheter. Dessa unga prostituerade, mellan 20-30 år, hade tidigt i livet fött ett oplanerat barn och blivit ensamstående. För att försörja barnet hade de hoppat av grundskolan och börjat sälja sig själva. Sjukt tragiskt. En veckolön för dessa töser är runt 40-50kr. Iallafall, kunskap är makt och vi beslutande att starta en grupp för dessa töser för att finna en väg från eländet. Gruppen träffas två gånger i veckan och genom affärer ska de komma på fötterna igen.

Jag har bett de att klura på olika affärsidéer eller vägar de vill gå för att få en ny inriktning på livet och idag så visade flera av töserna att de hade viljan. En ville öppna en lokal grönsaksaffär, en annan ville sälja fisk, en tredje ville sälja begagnade kläder och två ville hoppa på skolan igen. 

Budgeten för att starta upp en affärsverksamhet här och för deras specifika affärsmodeller ligger på runt 10 000 - 25 000 kenyanska shilling, alltså runt 1000-2000 kr. Jag ska följa upp och hjälpa de med
att få igång affärerna (de som är genomförbara), och om någon vänlig själ vill hjälpa till med att få in startkapital till kvinnorna är ni mer än välkomna. Maila mig eller facebooka så berättar jag mer.


Goda mot det onda.
 
 Haha.
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar