torsdag 4 oktober 2012

En ny tandklinik tar form...


 Medan vi väntar på material till att bygga klart taket på en av skolbyggnaderna jobbar halva byggstyrkan med ett annat projekt, nämligen utformningen av en ny tandklinik.

I Loki prioriteras inte tandhygien så värst och som tandborste använder lokalbefolkningen en speciell kvist från en buske. Det finns dock en tandläkare i byn som jobbar med att öka förståelsen om hur viktigt det är med rena och hela tänder och via donationer från Sverige ska han nu få en mindre klinik för att fortsätta sitt arbete.

Cementplattan och pelarna är redo för att komma till nytta.


När väl hörnpelarna har kommit till rätta och måtten stämmer går arbetet rätt snabbt.

 


Svettigt värre under dessa dagar, temperaturer på 30-35+.


Några gånger i veckan äter jag lunch på Ana Hotel, restaurangen som ägs av kvinnogruppen. Varför restauranger heter Hotel här har jag fortfarande inte fått en vettig förklaring på. I alla fall, restaurangen har en TV för att locka mer kunder (vilket fungerar då i princip ingen äger en TV) och i vanliga fall visas nyheter. Idag var dock en sportkanal på och de visade Wrestling. Två av kvinnorna tog en paus från matlagningen och tittade förundrat på sändningen.

-Pavel, is this Sweden? frågar Rachel, medan en sumobrottare på TV sätter sig på en biffig clown i trikåer.
- Ehm, no this is in USA, svarar jag.
- EH! svarar hon. (EH = uttalas kort och är ett känslotillstånd mellan förvåning och ogillande)
- But why do they fight? frågar Suzan.
- They don't fight for real, it's acting, försöker jag förklara men jag ser på deras ansiktsuttryck att det inte förstår konceptet.
- EH! svarar både kvinnorna i kör.

De mumlar något på swahili och skakar på huvudet och beger sig tillbaka mot köket.
De tror nog att vi västerlänningar är rätt märkliga.



Ännu en leguan. Jag såg hans tunga bakom soffan, förberedde avtryckaren på kameran och rykte hastig i soffan.
- Shiiet busted! tänkte han och såg chockad ut. Typ.





Jag bjöd mina byggpolare på varsin läsk och  de uppskattade verkligen det.
Perspektiv!

 Jadå, kliniken börjar ta form!
/P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar