fredag 19 oktober 2012

Politik, jultomten och latriner

 Under de här träden satt barnen innan Hanna-Emuriakin skolan byggdes här i Loki.

 Jag och några skolbarn. I onsdags berättade jag för barnen här om julen och jultomten.
De hade inte hört om denna trevliga tradition och efter min berättelse fick de i uppdrag att rita hur de uppfattade julen. Tanken är att skolbarnens teckningar ska bli motiv till julkort hemma i Sverige, så håll utkik.
 Barnen leker ute på skolgården. En goding som barnen gillar här är när man kastar upp de i luften och fångar de igen. Stor barnkullar och svåra livsförhållanden gör att barnen inte får den uppmärksamheten som våra barn är vana vid i Sverige, så minsta lilla aktivitet och engagemang från de vuxnas sida gör barnen riiktigt glada.

 Häromdagen var det även kampanj på gång här i bushen.
Vicepresidenten och hans följe kom till byn för att kampanja inför valet 2013. Förra valomgången 2007 slutade i stridigheter och fall för Haagtribunalen, vi får hoppas det går bättre i mars nästa år.

 Många lokalbor ville se vice presidenten och flockades snabbt.
Jag var den enda mzungun (vitingen) och det märktes.
 Kvinnorna samlades i mindre grupper innan politikern kom på plats och övade sång och dans.

 Tålamod är en egenskap som turkanastammen verkligen har. 

 Affischer delades ut strax innan vice presidenten anlände, många är dock analfabeter så frågan är hur mycket de vet om politiken.
 Säkerheten var hög, det kom fem jeepar klädda i militärfärger med ett dussintals soldater på sin vakt.
 Media fanns också på plats.
 Barnen verkade också tycka det var intressant.
 Annars har jag jobbat med att montera ut lite fler latriner i byarna.
 Man får alltid ett följe av barn vid varje stopp.  Borrmaskinen är något de ofta fascineras av.
 Den här lilla killen ville även hjälpa till med jobbet.

 Som sagt, alltid glada barn som följde efter en som ett lämmeltåg.

Mitt ute i byn ser jag denna trevliga dromedar.

 Black and white.
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar