söndag 26 augusti 2012

Besök i kyrkan och styrelsemöte i bushen


 Idag besökte jag en av kyrkorna här i Loki. Mycket dans och sång, fick det på film med men får visa vid ett senare tillfälle.

 Några glada kids som leker utanför kyrkan.


 Den här insekten satt och chillade i en toalett.
Som sagt, en del annorlunda insekter än vad man är van i Sverige.
 På eftermiddagen medverkade jag på ett styrelsemöte för organisationen LEDO, som har hand om administrationen och driften av skolan här. Det var minst sagt ett annorlunda styrelsemöte. Kackel från hönorna blandades med skrik och rop av barnen. Det gick även runt en katt som kallades för "Tiger" och två hundar som ska bli blivande vakthundar.


 Sekreteraren för mötet och mr Armian.
 För att illustrera hur affärer och effektivitet skiljer sig mellan Sverige och Afrika:
I korthet, en ny headmaster till skolan ska tillsättas och detta måste godkännas
av Kenyas motsvarighet till Skolverket. Skolverket har kontor i en stad som ligger 4h bilfärd härifrån och ett kortare möte måste hållas där. Istället för att skicka en eller två representanter från LEDO så ska hela styrelsen åka dit (6 personer). Kost, logi och transport för 6 personer måste således betalas för att kunna medverka på ett möte.

Varför görs man på detta vis då? Jag citerar en av styrelsemedlemmarna: "I Afrika måste man visa att man har makt, och genom att gå dit 6 stycken visar vi att vår organisation har makt, annars kommer de inte ta oss seriöst". 

Tänk om jag tagit med mig 5 vänner till ett möte med Skatteverket, Bolagsverket eller någon annan statlig myndighet. Tror de hade uppfattat det på ett annat sätt.

I alla fall, jag vill inte vara sämre så nu ska även jag med på mötet.  7 pers jadå!

/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar